آیا روسیه با معرفی قیمت پایه نفت موفق به دور زدن تحریم‌ها می‌شود؟

همزمان با تلاش‌های غرب برای اعمال سقفی روی قیمت نفت روسیه، مسکو قصد دارد قیمت پایه نفت ملی خود را ایجاد کند.

به گزارش رویداد اقتصادی، سندی که توسط بلومبرگ نیوز مشاهده شده است، نشان می‌دهد روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۳ قیمت پایه نفت ملی خود را ایجاد کند تا از این طریق، از درآمد صادرات نفت خود حمایت کند.

تولیدکنندگان نفت روسیه، بانک مرکزی روسیه و وزرای مربوطه، سرگرم کار برای راه اندازی یک پلتفرم معاملات برای نفت روسیه در اکتبر امسال هستند. هدف، جذب شرکای خارجی برای خرید نفت روسیه و تولید حجم کافی است تا قیمت نفت پایه در مقطعی بین مارس تا ژوئیه سال آینده ایجاد شود.

تلاشهای روسیه برای ایجاد قیمت پایه نفت ملی، با اقدامات کشورهای غربی برای تعیین سقفی برای قیمت نفت روسیه در بازار جهانی همزمان شده است. هدف از اعمال سقف قیمت، محدود کردن درآمدهای نفتی عظیمی کرملین است. روسیه هم به نوبه خود به دنبال حمایت از درآمدهای نفتی بوده و یکی از راههای مورد نظرش، ایجاد یک قیمت پایه نفت ملی است.

پس از اجلاس آلمان، سران گروه ۷ که متشکل از بزرگترین اقتصادهای صنعتی جهان هستند، از کشورهای واردکننده خواستند تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه را بررسی کنند. اما معلوم نیست آیا این هدف بدون ایجاد اختلالات بیشتر در بازار و افزایش قیمتها، تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سفر دوره ای به آسیا که شامل توقف در ژاپن، کره جنوبی و اندونزی است، قصد دارد به هر کشوری که می‌رود از مقامات دولت آن بخواهد از پیشنهاد سقف قیمت روی نفت روسیه حمایت کنند.

حذف کامل نفت روسیه از بازار، از نظر اقتصادی و سیاسی برای دنیا که با رشد بی‌سابقه تورم روبرو شده، خطرناک است. بر اساس تحلیل وزارت خزانه داری آمریکا، حذف پنج میلیون بشکه در روز عرضه روسیه از بازار، قیمت نفت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و ممکن است تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه برساند. قیمت نفت که در ژوئن به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود، اکنون حدود ۱۰۱ دلار است.

برچسب ها : روسیه قیمت نفت غرب

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha