وضعیت اشتغال و بیکاری در کدام دولت بحرانی بود؟

مقایسه عملکرد اشتغالزایی سال اول دولت‌های رئیسی و روحانی

پس از انتشار گزارش مرکز آمار از اشتغال فصل بهار، منتقدان دولت سیزدهم از کاهش ۹۸ هزار شغل در حد فاصل بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ ابراز نگرانی کردند. همین افراد اما برای کاهش یک میلیون و ۶۴ هزار شغل در سال اول دولت قبل سکوت کرده بودند.

به گزارش رویداد اقتصادی به نقل از ایرنا، پس از انتشار گزارش مرکز آمار از بیکاری و اشتغال فصل بهار سال جاری، برخی منتقدان دولت سیزدهم به بزرگنمایی نقاط منفی گزارش روی آورده و تلاش کردند دولت سیزدهم را در حوزه اقتصادی ناموفق جلوه دهند.

این در حالی است که مروری بر تحولات مربوط به اشتغال و بیکاری در دولت فعلی و دولت قبل در سال اول، وضعیت اشتغال کشور را به خوبی آشکار می‌کند.

برای مقایسه عملکرد دولت فعلی و دولت قبل در سال اول، ارقام مربوط به مهمترین شاخص‌های بازار کار مطابق با گزارش مرکز آمار در جدول زیر آورده شده است.

مقایسه عملکرد اشتغالزایی سال اول دولت‌های رئیسی و روحانی

همانطور که مشخص است، در سال اول دولت رئیسی یعنی از بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ حدود ۹۸ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کاسته شده؛ این در حالی است که در سال اول دولت روحانی یعنی از بهار ۹۲ تا بهار ۹۳ حدود یک میلیون و ۶۴ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کم شده بود. این یعنی در سال اول دولت روحانی افت تعداد شاغلان بیش از ۱۰ برابر رقمی بوده که در گزارش اخیر مرکز آمار آمده است.

مطابق گزارش مرکز آمار، همزمان با کاهش بیش از یک میلیون نفری جمعیت شاغل در حد فاصل بهار ۹۲ تا بهار ۹۳ ، حدود یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر از جمعیت فعال (شاغل یا بیکار) کاسته و به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) افزوده شد. این یعنی تقریبا تمامی افرادی که شغل خود را از دست دادند بعلاوه بخشی از جمعیت بیکار، امیدی به یافتن شغل نداشته و به جمعیت غیرفعال اضافه شدند. این در حالی است که حدود ۹۸ هزار نفر که شغل خود را در حد فاصله بهار ۱۴۰۰ تا  بهار ۱۴۰۱ از دست داده اند، به جمیعت بیکار افزوده و حتی بخشی از جمعیت غیرفعال نیز به آن اضافه شده‌اند یعنی امید به پیدا کردن کار در دولت رئیسی بسیار بیشتر از دولت روحانی بوده است.

 

مقایسه عملکرد اشتغالزایی سال اول دولت‌های رئیسی و روحانی

 

مقایسه عملکرد اشتغالزایی سال اول دولت‌های رئیسی و روحانی

 

برای درک بهتر تفاوت تحولات رخ داده و عملکرد دو دولت قبلی و فعلی در مدیریت اقتصاد کشور، سنجش تحولات بازار کار در دو مقطع یاد شده باید با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی دو برهه یاد شده انجام شود. به گواه آمارها و بسیاری از کارشناسان، شرایط اقتصاد کشور در بهار ۹۲ به مراتب بهتر از بهار ۱۴۰۰ بود و اقتصاد کشور در آن برهه توان بسیار بیشتری برای اشتغالزایی داشت. این در حالی است که دولت قبل طی هشت سال مدیریت خود هیچ اقدام اساسی برای اصلاح اقتصاد و رونق بازارها و در نهایت ایجاد اشتغال در کشور انجام نداد. با این حال دولت سیزدهم در کمتر از یک سال از آغاز به کار خود با اقدامات مختلفی فضا را برای رونق کسب و کارها و رشد جمعیت شاغل کشور انجام داد.

 

اولین اقدام دولت سیزدهم، واکسیناسیون عمومی و نجات اقتصاد از مهلکه قرنطینه‌های هزینه ساز بود. این اقدام باعث شد خطر از بین رفتن میلیون‌ها شغل در پی ورشکستگی ناشی از تعطیلی طولانی مدت کسب و کارها برطرف شود. اقدام دیگر دولت سیزدهم در کمتر از یک سال از آغاز به کار خود، حذف مجوزها دست و پاگیر از فرآیند شروع کسب و کار بود. این اقدام باعث شد مدت زمان اخذ مجوزهای لازم برای بسیاری از کسب و کارها طبق اظهارات مسئولین امر از چندین ماه به چند روز کاهش یابد. تسهیل فضای کسب و کار موضوعی بود که دولت قبل هیچگاه آنچنان که باید اقدامی برای آن نکرد تا در این موضوع هم همچون صدها موضوع دیگر، رفع تمام عقب ماندگی‌ها بر عهده دولت سیزدهم باشد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha