تغییر مدیران با نگاه سیاسی پاشنه آشیل دولت‌ها و مجموعه های اقتصادی

به خطر افتادن امنیت غذایی و اقتصادی کشور به چه قیمتی؟

تغییر مدیران با نگاه سیاسی و وابستگی‌های غیرمتعارف باندی و جناحی پاشنه آشیل دولت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی است، تغییرات در صورتی مثمرثمر و سازنده خواهد بود که باعث افزایش بهره وری و بهبود شاخص‌های عملکردی سازمان شود، نه اینکه این تغییرات به چالشی در روند رشد و توسعه سازمان تبدیل گردد.

به گزارش رویداد اقتصادی، شرکت پتروشیمی پردیس بزرگترین تولیدکنندگان آمونیاک و اوره در خاورمیانه و یکی از بزرگترین تولیدکننده این محصولات در جهان است. دی ماه سال ۱۳۹۹ غلامرضا جمشیدی به عنوان جوان‌ترین مدیرعامل ادوار پتروشیمی پردیس و یکی از جوان‌ترین مدیران عامل صنعت پتروشیمی ایران، سکان مدیریتی این شرکت معظم را برعهده گرفت و با رویکرد بهبود وضعیت منابع انسانی فصل تازه‌ای از تحول، رشد و توسعه را در "شپدیس" آغاز کرد.


افزایش قابل توجه شاخص‌های رفاهی کارکنان، توجه ویژه به محیط زیست منطقه و حمایت از جنگل‌های حرا، ثبت رکود‌های پی در پی در حوزه تولید و صادرات محصول و ارتقای شاخص‌های عملکردی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای مهندسی معکوس قطعات و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، تولید کود اوره دوستدار محیط زیست برای اولین بار در ایران، بومی سازی بیش از ۹۷ درصد کاتالیست‌های مورد استفاده در تولید محصول، رفع صددرصدی تعهدات ارزی و کسب رتبه دوم ارزآوری در بین شرکت‌های پتروشیمی، کسب عنوان شرکت برتر صادرات گرای ایران، توسعه بازار از آسیا و اروپا تا آمریکای جنوبی و افزایش ضریب اطمینان فروش در شرایط سخت تحریم، کسب رتبه اول در بین شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه گذاری غدیر، توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در قبال مناطق پیرامونی و معرفی پتروشیمی پردیس به عنوان واحد صنعت سبز کشور گوشه‌ای از افتخاراتی است که در دوره مسئولیت جمشیدی برای پردیس به ارمغان آمده است.


تشکیل کارگروه اوره ایران با راهبری مدیرعامل پتروشیمی پردیس از نقاط عطف دوران مدیریت جمشیدی است که تأثیر به سزایی در افزایش قیمت اوره ایران در بازار‌های جهانی و هم افزایی در بین شرکت‌های اوره ساز ایران داشت.


خریداری ۹۷ درصد سهام پتروشیمی همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس در اواخر سال ۱۴۰۰ و آغاز عملیات اجرایی این پروژه زیست محیطی با تولید بیش از یک میلیون تن محصول اوره با استفاده از گاز‌های آلاینده منطقه از دیگر نقاط قوت دوره مسئولیتی غلامرضا جمشیدی در "شپدیس" است.


این کارنامه پربار حاصل دوران دو ساله مدیریت جهادی مدیر جوانی است که بدون حاشیه پردازی، تمام توان خود و تیم مدیریتی اش را صرف اعتلای جایگاه صنعت ارزش آفرین پتروشیمی نمود و ثابت کرد اعتماد به جوانان که بار‌ها توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته چه ثمرات و اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.


با وجود عملکرد ستودنی جمشیدی در "شپدیس"، با شیطنت برخی از رسانه‌ها طی یکسال اخیر بار‌ها خبر تغییر مدیرعامل پتروشیمی پردیس منتشر شده و بار‌ها نیز این خبر تکذیب شده است.


در آخرین تلاش‌های رسانه ای، اخیرا نیز خبری درخصوص تغییر مدیرعامل پتروشیمی پردیس در محافل رسانه‌ای منتشر شد که جا دارد مسئولین محترم انتصابات در وزارت دفاع در این خصوص روشنگری نمایند. فردی بدون هیچ سابقه مدیریتی در صنعت پتروشیمی و با عملکرد نه چندان مثبت در حوزه‌های مدیریتی سابق خود برای سکانداری بزرگترین شرکت اوره ساز خاورمیانه معرفی شده که با رویکرد دولت انقلابی دکتر رئیسی همخوانی چندانی ندارد.


تغییر مدیران با نگاه سیاسی و وابستگی‌های غیرمتعارف باندی و جناحی پاشنه آشیل دولت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی است، درست است که چرخش شغلی در مدیریت منابع انسانی یکی از استراتژی‌های پرطرفدار منابع انسانی است، ولی این تغییرات در صورتی مثمرثمر و سازنده خواهد بود که باعث افزایش بهره وری و بهبود شاخص‌های عملکردی سازمان شود، نه اینکه این تغییرات به چالشی در روند رشد و توسعه سازمان تبدیل گردد.


ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی دو عامل مهمی هستند که آسیب‌های جدی و گاهی جبران‌ناپذیر به توسعه و پیشرفت هر کشوری وارد می‌کنند، از طرفی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر سازمانی، مدیران آن سازمان هستند و هر چه به سطوح بالاتر مدیریتی برویم اثرات این موفقیت مشهودتر است.


هر چند که ممکن است خبر تغییر مدیرعامل پتروشیمی پردیس یک شیطنت رسانه‌ای باشد، ولی پیشنهاد مشفقانه ما به مدیران تصمیم گیر در هیئت انتصابات وزارت دفاع تأمل و دقت در همه جوانب تصمیم گیری هاست که خدای ناکرده در این شرایط خطیر و مهم، یک تصمیم عجولانه به ضربه خوردن امنیت غذایی و اقتصادی کشور منجر نشود.


اهمیت این موضوع زمانی نمایان می‌شود که بدانیم پردیس ماهیانه بیش از ۳۰۰ هزار تن اوره تولید می‌کند و با توجه به محدودیت‌های موجود تنها به مدت ۱۵ روز امکان ذخیره سازی دارد، در صورت بروز مشکل در روند تولید و صادرات، قیمت این محصول استراتژیک و حیاتی به شدت افت خواهد کرد و تجربه تلخ سال‌های گذشته در فروش اوره ۱۰۰ دلاری تکرار خواهد شد.

 


امیدواریم مسئولان محترم در معادلات خود برای انجام تغییرات مدیریتی، امنیت غذایی مردم و شرایط اقتصادی کشور را مدنظر قرار دهند و بدانند زمین خوردن پتروشیمی پردیس به عنوان راهبر صنعت اوره ایران دامنگیر همه تولیدکنندگان اوره کشور خواهد شد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha