رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده در گفت‌و گو با رویداد اقتصادی خبر داد؛

تصویب طرح خرید تضمینی گوشت گوساله/ عرضه ۲۵ هزار تن گوشت طی ۵ ماه آینده

طی دو هفته اخیر گوشت گوسفندی حدود ۱۰ هزارتومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

به گزارش رویداد اقتصادی، طی دو هفته اخیر گوشت گوسفندی حدود ۱۰ هزارتومان افزایش قیمت پیدا کرده است و در حال حاضر مغازه‌دار شقه بدون دنبه گوسفندی را حدود ۹۷ تا ۹۹هزارتومان خریداری کرده و با ۱۰ درصد سود یعنی با قیمت ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کند. در این خصوص منصور پوریان رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده در گفتگویی از تصویب طرح خرید تضمینی گوشت گوساله خبر داد. جزییات این طرح در گزارش زیر آمده است.
 
منصور پوریان؛ رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با رویداد اقتصادی از تصویب طرح خرید تضمینی گوشت گوساله خبر داد و افزود: پس از اینکه قرار شد شرکت پشتیبانی از منابع داخلی جهت خرید تضمینی و حمایت از دامداران استفاده کند، وارد این کار شدیم و پس از عقد قرارداد جهت تولید گوشت گوساله جوان و نر،  کار خود را از مشهد شروع کردیم.
 
وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی دام‌های با وزن ۶۰۰‌ و۵۵۰کیلو گرم بصورت زنده خریداری می کند درحالی که دامهای با وزن بیشتر از ۸۰۰کیلو برروی دست دامدار مانده وباید  تصمیمی در این خصوص گرفته شود، یا بصورت زنده و یا بصورت گوشت منجمد شده صادر شود  که اگر بصورت منجمد شده باشد مزایای بسیاری همچون اشتغال وفعالیت در بخش بسته بندی، ماندن الایش در داخل کشور ، فعالیت کشتارگاه‌ها و حمایت اساسی از تولید کننده صورت خواهد گرفت .
 
وی تاکید کرد:  این کار سرمایه زیادی میطلبد تا دامدار فعالیت کند پس ما این زنجیره را که متشکل از دامدار، تامین‌کننده، کشتار کن و بسته‌بند تشکیل دادیم.
پوریان خاطرنشان کرد: نیروی کار زیادی در این خصوص ورود کرده‌اند. طبق این طرح اجازه کشتار دام های سنگین وزن داده می‌شود تا بتوان پس از کشتار و بسته‌بندی صادر شوند. که این موضوع خود سبب اشتغال‌زایی شده و از سوی دیگر طبق فرمایشات مقام‌معظم رهبری و تاکیدشان بر جهش تولید تاثیر فزاینده‌ای در اجرای آن خواهد داشت. یکی دیگر از مزایای استفاده از این طرح این است که حمایت از دامدار بدین نحو است که تولیدات دامی در دست دامدار نخواهد ماند و این تولیدات در اسرع وقت به دست خریدار رسیده و پروسه کشتار تا بسته‌بندی و تحویل انجام خواهد شد.
 
رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه با اجرای این طرح بسیاری از واسطه‌گران حذف خواهند شد اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت این است که بسیاری از کشتارگاه‌ها میخواستند کار دست خودشان باشد و این بود که قیمتها افزایش پیدا میکرد.
وی افزود: ما باید هم دامدار هم تولید و هم مصرف‌کننده را حمایت کنیم زیراکه شرایط به نحویست که نباید کشور با مشکلات خروج ارز مواجه شود پس باید با برنامه‌هایی که داریم مانع این کار شویم. برنامه های ما به این شکل است که طی ۵ ماه آینده، ۲۵هزارتن گوشت به صورت منجمدشده، را تحویل شرکت پشتیبانی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه صادرات دام زنده اساسا سبب گران شدن گوشت می‌شود ولی با صادرات گوشت نوعی تعادل در بازار برقرار خواهد شد و حرکت بسیار خوبی در کشور ایجاد خواهد شد‌.
 
وی گفت: تاثیر این طرح به صورت محسوس میتوان مشاهده کرد‌ کل نیاز داخل را میتوان از داخل تانین کرد بدون اینکه ارزی از کشور خارج شود. این توان در داخل وجود دارد ولی وجود واسطه‌ها سبب شده بود تا کار از روند طبیعی خارج شود.
پوریان عنوان کرد: چنانچه این طرح به خوبی اجرا شود دیگر نیازی به واردات گوشت نخواهیم داشت.
 
 
خبرنگار: صفورا طالب زاده

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha