رییس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در گفت‌وگو با رویداد اقتصادی؛

چین و روسیه شرکای اقتصادی خوبی نیستند/ بسیاری از سیاست‌های اقتصادی ایران اشتباه است

شرایط اقتصادی بد جامعه و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اغلب کسب و کارها سبب شده تا چرخه اقتصادی کشور با مشکلاتی روبرو شود.

بهمن آرمان؛ رییس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در گفت‌وگو با رویداد اقتصادی گفت: اقتصاد ایران در یک وضعیت بحرانی است، رکود شدید، تورم بسیار بالا، نرخ بیکاری بالا و کاهش شدید قدرت خرید مردم را شاهد هستیم. در چنین شرایطی همه به دنبال این هستند که ارزش دارایی های خود را حفظ کنند و به همین جهت به سمت بازار طلا و ارز میروند.
وی ادامه داد:  در چنین شرایطی وجود تلاطمات و نوسانات طبیعی است. درست  است که ایران کشور نفتی است ولی سیاست‌های غلط اقتصادی زیادی نیز در داریم. به طور مثال عربستان موفق شد که نرخ تورم خود را در سال ۲۰۲۰ به نیم درصد کاهش دهد در حالیکه نرخ تورم واقعی در ایران بالای ۴۰درصد است که این خود نشاندهنده این است که سیاستهای اشتباه اقتصادی بر زندگی مردم بازتاب خواهد داشت.
 
آرمان در ادامه تصریح کرد:چنانچه اقتصاد را سفید و سیاست را سیاه در نظر بگیریم، نقاط خاکستری زیادی بین این دو مشاهده میشود. تمام اقتصادهای جهان متاثر از سیاست هستند ولی آنچه که در ایران رخ میدهد؛ تنش شدید سیاسی است که با تمام همسایگان خود و قدرتهای بزرگ دنیا داریم و با این تفکر که میتوان با کمک روسیه و چین اقتصاد کشور را نجات دهیم راه خود را ادامه میدهیم در حالیکه در شرایط فعلی چنین چیزی ممکن نیست زیرا روس ها در پروژه خط ۵ میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه در بندرعباس و پروژه دیگر که راه آهن ایران را به آسیای میانه وصل میکرد و همچنین بازسازی نیروگاه های فرسوده رامین اهواز و شهید منتظری اصفهان را با بهانه تراشی تحریم‌های آمریکا رها کردند، همین اقدام را از طرف چینی‌ها هم شاهد بودیم که پروژه‌های بزرگ توسعه ای که در ایران داشتند را رها کرده و برای بازسازی پالایشگاه آبادان که مبالغ سنگینی را از ما خواسته بودند از ترس تحریم‌های آمریکا، ترک کردند و الان هیچ تکنسین و مهندس چینی در پالایشگاه آبادان حضور ندارد.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به توافق ۲۵ ساله ایران و چین  تشریح کرد: دقیقا از محتوای این توافق اطلاع ندارم.  هر قراردادی که از طرف دولت با طرف خارجی به امضا برسد ابتدا باید به تصویب مجلس برسد علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی در ایران اختیار آنچنانی ندارد ولی ما و مردم عادی نیز چون از جزییات توافقنامه اطلاعی نداریم نمیتوانیم ارزیابی کنیم، تنها راه این است که دولت باید به صورت شفاف با مردم صحبت کند. چنانچه این قرارداد تضمین‌کننده منافع کشور باشد، قطعا خوب است ولی اینکه ما بخواهیم به کشور خارجی امتیازات انحصاری دهیم این اقدام خوب نیست و بعدها  ما را در ارتباط با کشورهای پیشرفته ای مثل اعضای اتحادیه اروپا، ژاپن یا کره‌جنوبی دچار محدودیت میکند و خودمان را از دانش آن کشورها محروم کنیم.
آرمان عنوان کرد: قطعا تکنولوژی چین قابل مقایسه با تکنولوژی اروپا و آمریکا نیست بنابراین فکر نمیکنم، دادن انحصار به چین در راستای تامین منافع بلندمدت ایران باشد. تکنولوژی اروپایی ها به خصوص انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان که جز هفت اقتصاد جهان به مراتب بالاتر از چینی‌هاست در حالیکه روسیه و چین جز کشورهای تولیدکننده تکنولوژی نیستند. روسها به جز در موارد نظامی دارای تکنولوژی پیشرفته نیستند. روسیه مثل کشورهای جهان سومی فروشنده مواد خام است. جنگلهای خدادای  سیبری روسیه را به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده چوب جهان کرده است‌ روسیه کشوری مثل ایران است که در قبال فروش نفت خود، کالا خریداری میکند و تولیدکننده تکنولوژی نیست.
 
خبرنگار: صفورا طالب زاده

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha