کارشناس مسائل ارز در گفتگو با رویداد اقتصادی؛

سیاست‌های نادرست دولت، افزایش نرخ ارز را بدنبال خواهد داشت

تا زمانی‌که مسئولین اقتصادی کشور از سیاست‌های غلط خود برندارند، نرخ ارز همچنان افزایشی خواهد بود.

به گزارش رویداد اقتصادی، بالا رفتن نرخ ارز موضوعی تکراری برای مردم است ولی جهش یکباره ی قیمت ارز به ویژه دلار و هجوم مردم برای خرید ارز  سبب شد تا مجدد به این موضوع بپردازیم که آیا سیاستی پشت این افزایش نرخ ها وجود دارد؟ زیرا که این مسئله یادآور تابستان سال ۹۷ است و مردم مجددا باید تاوان سیاست های نادرست دولتمردان را بدهند.

علی‌اصغر سمیعی،کارشناس مسائل ارز در گفتگو با رویداد اقتصادی در خصوص تلاطمان بازار ارز با بیان اینکه علت اصلی بالا رفتن تمامی نرخ ها به ویژه نرخ ارز ، کاهش ارزش پول ملی در اثر بالا بودن نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی است افزود: دلیل اصلی تلاطمات بیش از آن که مربوط به ضعف اقتصاد باشد به ضعف مدیریت بازار برمیگردد.

این کارشناس پولی و مالی تصریح کرد: تزریق های بی موقع ، چند نرخی بودن ارز ، نگه داشتن فنر در برخی مواقع و رها کردن آن یا مجبور شدن به رها کردن آن ، ایجاد محدودیت برای صرافان کاربلد و سپردن کار به دست عده ای تازه وارد و البته  سوء استفاده عده ای  رانت خوار و فرصت طلب از موقعیت هم در  ایجاد تلاطم در بازار بی تاثیر نبوده است.

سمیعی خاطرنشان کرد:  سیاست‌های نادرست منحصر به دو سال اخیر نبوده و قدمت آن بسیار بیشتر است،  سیاست ثابت نگه داشتن نرخ ارز سیاست بسیار قدیمی است  که حتی به قبل از انقلاب اسلامی هم می رسد که به نظر بنده این سیاست نادرست بوده ولی البته این سیاست در زمان هایی به علت بالا بودن درآمدهای نفتی در عین نادرستی ، جواب داده ولی در  مواقعی نیز  در اثر کاهش درآمدهای نفتی و فشارهای استکبار جهانی  اثرات ویرانگر خود را نشان داده است.

بوی افزود: بزرگ‌ترین خطا در سیاست‌های اقتصادی کشور در حال حاضر غیر واقعی بودن قیمت‌ها و چند نرخی بودن آن است. این خطا علاوه بر ضربات اقتصادی که به کشور می زند به اخلاق جامعه را نیز متزلزل میکند ،به ویژه یکی از اثرات ان از بین رفتن اعتمادمردم میشود.

سمیعی خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ تورم، نرخ بهره و بیکاری سبب پایین آمدن ارزش پول ملی می‌شود و از همه مهمتر سلب اعتماد عمومی از پول ملی است که از تمامی علت های قبلی مهمتر است موضوعی که باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود دروغ است‌، هرچند دروغی که به خیال ما مصلحت آمیز بوده باشد ، آیا  اعلام قیمت‌های رنگارنگ و غیر واقعی، خود یک نوع دروغ محسوب نمی‌شود ؟

این کارشناس مسائل پولی و ارز در ادامه گفت: امروز شاید قوی ترین پول دنیا یورو باشد ، ولی بنده به شما اطمینان می‌دهم اگر فردا ۹۰ میلیون آلمانی به پول خودشان بی اعتماد شوند و مقابل بانک‌ها و صرافی‌ها صف بندند و هر یک فقط بخواهند  یک هزار یورو از پولشان را  بفروشند و تبدیل به مثلا دلار کنند ، تا ساعاتی بعد ارزش پول آنها به سرعت کاهش خواهد یافته و شاید به یک دهم برسد ، ملاحظه می فرمائید که نقش اعتماد مردم به پول ملی کشور تا چه حد است.

وی در پاسخ به اینکه قیمت ارز به ویژه دلار چه مقدار افزایش خواهد داشت بیان کرد: تا زمانیکه مسئولین اقتصادی کشور  تصمیم بگیرند که از اشتباهات دست بردارند، از خلق پول بیش نرخ توسعه‌ بپرهیزند، سیاست‌‌های چند نرخی را کنار بگذارد و در جلب اعتماد مردم بکوشند؛ نرخ‌ها همچنان بالا خواهد رفت.

خبرنگار: صفورا طالب زاده

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha