رکورد بی سابقه "شاروم" در بازار سرمایه

پتروشیمی ارومیه در اولین روز عرضه اولیه خود توانست رکورد عرضه اولیه های بورس را تا این تاریخ به ثبت برساند و نزدیک به 5.5 میلیون کد معاملاتی را سهامدار خود کند.

به گزارش رویداد اقتصادی: هفته گذشته(15 مرداد ماه 99) پس از هفته ها انتظار در نهایت پتروشیمی ارومیه با نماد "شاروم" توانست سهام خود را در بازار سرمایه ایران با رکوردی بی سابقه نسبت به سفارش خرید از سوی سرمایه گذاران، عرضه کند. سهام پتروشیمی ها همواره از متقاضیان خرید در بازار سرمایه به شمار می روند و عرضه سهام پتروشیمی ارومیه نیز با این میزان مشارکت نشان داد که بازار سهام پتروشیمی ها از شرایط مطلوبی برخوردارند.

بر اساس گزارش ارائه شده از فرابورس، پتروشیمی ارومیه توانست با تقاضای خرید 5 میلیون و 415 هزار و 584 کد معاملاتی از 105 میلیون سهام قابل ارائه از سوی شرکت، عرضه شود. در ابتدا با توجه به استقبال از خرید عرضه اولیه قبلی در فرابورس ( نیروگاه گیلان با 5.2 میلیون کد معاملاتی) قرار بود در عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه نیز 40 سهم برای هر سفارش خریدی تخصیص یابد اما با توجه به استقبال بالا (5.4 میلیون کد) از نماد "شاروم" به هر کد بورسی  16 سهم و در سقف قیمت 6300 ریال برای هر سهم اختصاص یافت.  

پتروشیمی ارومیه در نهمین عرضه اولیه سال 99 فرابورس ایران توانست از 700 میلیون سهام کل شرکت، 105 میلیون سهم معادل  15 درصد از سهام را عرضه کند که از این تعداد 84 میلیون سهم در روز عرضه اولیه و 21 میلیون سهم نیز در تاریخ 19 مرداد 99 به صندوق های سرمایه گذاری اختصاص می یابد.

تاریخ پذیرش پتروشیمی ارومیه در 27 اسفند 98 و زمان درج نماد در 30 تیرماه 99 با نماد "شاروم" در فرابورس ایران صورت گرفت و شرکت پتروشیمی ارومیه صد و شصت و ششمین شرکت در بازار سهام فرابورس ایران دادوستد شد.

بر اساس گواهینامه پذیرش بازار سهام برای پتروشیمی ارومیه، در این عرضه اولیه، شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات به عنوان مدیرعرضه و شرکت تامین سرمایه تمدن به عنوان ارزشگذار و مشاور پذیرش، همکاری کردند.

گفتنی است که سهامدار اصلی پتروشیمی ارومیه شرکت سرمایه گذاری ایرانیان(پترول) با 93.6 درصد است و بقیه سهام آن متعلق به سهام عدالت بوده است. در این عرضه شرکت‌ سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و مدیریت توسعه سرمایه‌ گروه پتروشیمی ایرانیان به ترتیب متعهد خرید 33.3 و 16.67 درصد از سهام قابل عرضه در این عرضه شدند.

عملکرد پتروشیمی ارومیه از ابتدای سال تاکنون

محصولات اصلی شرکت، کریستال ملامین با ظرفیت تولید 4 هزار تن در سال، سولفات آمونیوم با ظرفیت تولید 46 هزار تن در سال و اسید سولفوریک با ظرفیت تولید 50 هزار تن در سال است.

کریم دلجوان قدرتی مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در روز ثبت سفارش سهام این شرکت در فرابورس درباره طرح توسعه پتروشیمی ارومیه به سهامداران نوید داد: سولفات پتاسیم با ظرفیت 40 هزار تن در سال و محصول فرعی اسید کلریدریک با ظرفیت 50 هزارتن از جمله طرح توسعه پتروشیمی ارومیه است.

دلجوان با بیان اینکه واحد تولید سولفات پتاسیم با ظرفیت تولید 40 هزار تن در سال یکی از پروژه‌های شرکت است و هم اکنون در حال راه‌اندازی است، گفت: این واحد به عنوان اولین و بزرگترین واحد تولید سولفات پتاسیم در کشور محسوب می‌شود و طی یک تا دو ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد تا بدین ترتیب شاهد کاهش وابستگی به واردات آن از کشورهای خارجی باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه پروژه‌های آتی دیگر این شرکت را نیز راه‌اندازی پارک ملامین عنوان کرد و گفت: اواسط شهریورماه کلنگ‌زنی این طرح که دارای 6 پروژه است، آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال با جذب سرمایه‌گذاران داخلی کلید بخورد.

همچنین دلجوان در زمینه عملکرد مالی شرکت در سال 98 گفت: پتروشیمی ارومیه توانسته است در سال 1398 سود 255 میلیارد ریالی کسب کند که این رقم معادل 364 ریال به ازای هر سهم است.

بر اساس گزارشات منتشر شده در کدال و اعلام صورت های مالی فروش در این سامانه از سوی شرکت، این طور به نظر می رسد که پتروشیمی ارومیه توانسته است از ابتدای سال تا تیر ماه بیش از 50 میلیارد تومان فروش ثبت کند و این بدان معناست که  تقریبا هر ماه ۱۴.۸ میلیارد تومان فروش محقق شده است.

بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته، "شاروم" در فروردین ماه از فروش داخلی و خارجی خود 14.592 میلیارد تومان، اردیبهشت 14.805 میلیارد تومان، خرداد ماه یک میلیارد تومان و تیرماه توانسته است 14.415 میلیارد تومان فروش داشته باشد. به اعتقاد تحلیلگران با این میزان روند فروش پتروشیمی ارومیه می توان محاسبه کرد که تا پایان سال میزان فروش این شرکت بین 177 و یا 200 میلیارد تومان را ثبت خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت در زمان عرضه اولیه این شرکت نحوه قیمت گذاری آن بود. بسیاری از تحلیلگران از روند رو به رشد این شرکت نسبت به طرح های توسعه ای، افزایش سرمایه و میزان ثبت فروش هر ماهه و همچنین هدفگذاری تولید و فروش و P/E زیر 10 انتظار داشتند در زمان عرضه با قیمت هایی بیش از این ارقام مواجه شوند زیرا به لحاظ ارزشگذاری سهام این شرکت از ارزش بیشتری در بازار برخوردار است و ارقام آن حداقل بین 1000 تا 1200 تومان برای هر سهم قابل انتظار بود اما تصمیم گیری در نحوه قیمت گذاری به گونه دیگری رقم خورد و این سهم 630 تومان قیمت گذاری شد.

نکته حائز اهمیت دیگر، رشد قابل پیش بینی سهام این شرکت طی روزهای آتی بازار معاملات است و همان طور که گفته شد سهام پتروشیمی ها به دلیل تقاضای بالا از ارزندگی بازار برخوردار است و با وجودی که ماه ها از عرضه اولیه پتروشیمی آریا ساسول با نماد "آریا" می گذرد اما این نماد همچنان با صف خرید30 تا50 میلیونی سهام مواجه است و تاکنون یک روزهم درشرایط عرضه و فروش قرار نگرفته است.

بدین ترتیب، بازار سهام این طور نشان می دهد که شرکت های پتروشیمی در حال حاضر از شرایط سودآوری برخوردارند و از نمادهای  جذاب بازار به شمار می روند و بازار در انتظار عرضه اولیه دیگر سهام پتروشیمی هاست. پتروشیمی ارومیه نیز با اعلام رشد و طرح توسعه و سودآوری در آینده می تواند از شرایط ثبات و رشد درگروه شیمیایی بورس برخوردار باشد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha