معاون وزیر تعاون:

تغییر کاربری، علت انفجار کلینیک سینا اطهر بود

‌معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دلیل بروز حادثه در کلینیک سینا اطهر، تغییر کاربری واحد مسکونی به کلینیک پزشکی، بدون رعایت الزامات ایمنی مهمترین ریشه این حادثه بود.

به گزارش رویداد اقتصادی، «حاتم شاکرمی» در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی با ابراز تاسف از حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا اطهر افزود: عدم رعایت ماده ۸۷ قانون کار از دیگر دلایل این حادثه بود. 

 

در ماده ۸۷ قانون کار آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث کنند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند، مکلف هستند، در ابتدا برنامه کار و نقشه‌های ساختمانی و طرح‌های مورد نظر را از لحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار، برای اظهار نظر و تایید به وزارت کار و اموراجتماعی ارسال کنند. وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظرات خود را ظرف مدت یک ماه اعلام کند. بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط‌به رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اهمیت اجرای ماده ۸۷ قانون کار توسط مراجع صادر کننده مجوز ساخت و پروانه بهره‌برداری، اضافه کرد: با توجه به مکاتبات انجام شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دیگر دستگاه‌های اجرایی، توجه بیشتر به مقوله ایمنی در کار برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه الزامی است.

 

حادثه انفجار کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران و دهم تیرماه رخ داد و موجب مرگ ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر شد. 

 

معاون روابط کار وزیر تعاون تاکید کرد: استانداردسازی وسایل حفاظت فردی و نقش اساسی آن در سلامت نیروی انسانی دارد و بر این اساس در راستای اجرای ماده ۹۰ قانون کار برای اولین بار در کشور ۲۴۰ قلم تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی با مشارکت مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت، سازمان استاندارد کشور و سایر مراکز علمی و دانشگاهی کشور احصا شد.

 

وی افزود: احصای این اقلام می‌تواند در ارتقای سلامت کارگران در محیط کار اثر گزار باشد و در استفاده از این تجهیزات، اطمینان بیشتری در سالم و استاندار بودن آنها ایجاد کند.

 

شاکرمی اظهارداشت: نظارت بر استفاده صحیح از این تجهیزات ایمنی یکی از وظایف کارفرمایان، مسئولین ایمنی و کمیته‌های حفاظت فنی واحدهای تولیدی و صنعتی است که باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ و عدم برگزاری دوره های آموزش ایمنی، گفت: اولین سامانه آموزش مجازی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار  با مشارکت کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی کشور راه اندازی و در سه استان به صورت آزمایشی اجرایی شده که در هفته آینده در تمام نقاط کشور عملیاتی می‌شود./وزارت تعاون

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha