هشدار سی ان ان به کاخ سفید؛ آمریکا در لبه پرتگاه اقتصادی است

شکبه خبری سی ان ان در گزارشی از وضعیت اقتصادی آمریکا، هشدار داد: بسیاری از عوامل کلیدی (همچون تورم و اختلافات سیاسی داخلی) چشم انداز اقتصادی آمریکا را مورد تهدید قرار داده و بر بیم وقوع یک رکود اقتصادی در این کشور افزوده است.

به گزارش رویداد اقتصادی، تارنمای خبری سی ان ان نوشت: بیم از مشکلات اقتصادی، فضای تنش آلود و آشفتگی های جدید داخلی در آمریکا بوجود آورده که با توجه در پیش بودن انتخابات میان دوره ای و (احتمال) تقسیم قدرت میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، می تواند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی اختلال ایجاد کند و یک رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد.

معضلات داخلی اقتصاد – بحران بی خانمانی

در گزارش سی ان ان آمده است: معضلاتی همچون خوش بینی به بهبود روند اقتصادی پس از همه گیری کووید-۱۹، مشکلات در صنعت گردشگری از جمله لغو بیش از 800 پرواز خطوط داخلی آمریکا به دلیل کمبود نیرو تنها در یک روز (روز گذشته ۲۹ خرداماه ۱۴۰۱)، خالی ماندن قفسه های شیرخشک در فروشگاه ها،بحران افزایش بهای سوخت در آمریکا به علت وقوع جنگ در اوکراین و تورم، اقتصاد (آمریکا) را در فشار قرار داده است.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت: هم اکنون خانواده ها در آمریکا برای تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی به علت افزایش قیمت ها با مشکل مواجه اند و در برخی از شهرهای بزرگ کشور مسئولان با مشکل  وضعیت بی خانمانی دست به گریبانند.

 تنش ملی با اختلاف های سیاسی درونی آمریکا

سی ان ان نوشت: اختلاف های سیاسی درون حزبی و اینکه دو حزب اصلی کشور قادر به اقدامی هرچند اندک درباره برخود  با مساله اسلحه و تیراندازی های هولناک (در آمریکا) نیستند و همچنین نتایج کمیته تحقیق کنگره درباره واقعه (تروریستی) ۶ ژانویه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا قصد کودتا در این کشور را داشته است، حالتی از یک تنش ملی را موجب شده که به نظر موجب تشدید و وخیم تر شدن اوضاع داخلی در آمریکا شده است.

معضلات خارجی آمریکا

این رسانه آمریکایی در ادامه می نویسد: از دیگر سو برخی  موارد حل نشدنی خارجی برای آمریکا هزینه بر شده اند، تلاش آمریکا برای حمایت از اوکراین درجنگ علیه روسیه برای این کشور هزینه های بالایی در بردارد و تقابل با چین بعنوان یک ابرقدرت اقتصادی نیز موجب می شود تا آمریکا بر منابع خود فشار(مصرف کردن) آورد، بدون شک آمریکا در زمانه مشکل زایی به سر می برد.

امیدواری به اینکه رکود اقتصادی در آمریکا کمتر از گذشته باشد

سی ان ان درادامه تحلیل از وضعیت اقتصادی آمریکا نوشت: چنانچه رکود اقتصادی در آمریکا روی دهد باید امیدوار بود که این رکود درحد آنچه در سال ۲۰۰۸میلادی و یا در یک قرن گذشته (رکود اقتصادی دهه ۳۰  قرن بیستم میلادی) نباشد، زیرا سقوط به ورطه چنین بحرانی تبعات سریعی برای دموکرات ها در کنگره خواهد داشت، چرا که تنها کم تر از پنج ماه به انتخابات میان دوره ای کنگره زمان باقی است، این موضوع بسیار بحث برانگیز است که دولت بایدن در این فرصت محدود با چنین مشکلاتی که کشور را تحت تاثیر قرار داده، چگونه قصد و توان بهبود وضعیت اقتصادی کشور را دارد.

این تارنمای خبری در ادامه با اشاره به تلاش دولت بایدن به برداشت میلیون ها بشکه نفت از ذخایر نفتی و انجام پروازهای (نظامی) اضطراری برای وارد کردن شیر خشک به آمریکا، اینگونه تلاش ها را همواره بی تاثیر دانست.

تقصیر تورم را بر گردن دیگری انداختن

سی ان ان در ادامه نوشت: زمانی که بحث به موضوعی بخصوص درمورد تورم در آمریکا می‌رسد، پیام های گمراه کننده‌ای از سوی کاخ سفید شنیده می شود و بایدن با دفاع از آنچه برای اقتصاد انجام داده این انتقادها را که بسته محرک کمک های مالی و اقتصادی دولت باعث تشدید تورم در آمریکا شده، را رد کرده و افزایش بهای سوخت را متوجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می کند .

براساس این گزارش، بایدن هفته گذشته در جریان مصاحبه با خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته بود «آمریکایی ها پس از سالها همه گیری دشوار (کرونا) و اختلاف های سیاسی، بواقع «اُفت» کرده و (از لحاظ اقتصادی) ضعیف شده اند».

فاجعه برای کاخ سفید

سی ان ان در بخش پایانی گزارش خود می نویسد: ترکیبی از تورم بالا و افزایش بیکاری در یک اقتصادی که با اقدامات ضعیت بانک مرکزی مواجه است، می تواند بیش از هرزمان دیگری برای کاخ سفید یک فاجعه محسوب شود، دولت بایدن  امروز از گزینه های معتبر اندکی در برخورد با تورم مواجه است، چراکه طی سال گذشته  بارها خطر تورم را رد و آن را یک «پدیده موقت» و زود گذر خوانده بود، البته «جانت یلن» (Janet Yellen) وزیر خزانه داری آمریکا از جمله معدود افراد در دولت بایدن است که پذیرفته درباره تورم درآمریکا اشتباه کرده است، وی دراین باره به شبکه خبری «ای بی سی نیوز» روز یکشنبه (روز گذشته ۲۹ خرداد ۱۴۰۱) اعتراف کرده بود که تورم بطور غیر قابل قبولی بالا است.

 

سی ان ان افزود: درصورت سقوط آمریکا به رکود اقتصادی، این وضعیت می تواند بر کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جو بایدن تاثیر گذارد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha