مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت‌و گوی اختصاصی با رویداد اقتصادی مطرح کرد:

منطقه آزاد ارس موقعیت ژئواستراتژیک دارد/ جذب سرمایه گذاری خارجی از مهم‌ترین اهداف است

برای جذب سرمایه‌گذاری و افزایش تولید در شرایط تحریمی موجود، نیازمند تعریف روندهای جدید و بدیع در حوزه مبادلات مالی بین‌المللی هستیم.

به گزارش رویداد اقتصادی، منطقه آزاد ارس طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 2/6/1382 به منظور تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی،سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات ایجاد و در اواخر شهریور ماه 83 آغاز به کار نمود. منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است. بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ 7/4/1384 به شماره 20708/ت530820 محدوده منطقه آزاد ارس شامل 9700 هکتار از اراضی منطقه می شد که براساس مصوبه جدید این هیات محترم در 14/9/1387 , محدوده این منطقه به 51 هزار هکتار شامل بخشهایی از 2 شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافت .
 
محسن نریمان؛ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در گفت‌وگو با رویداد اقتصادی گفت: معافیت مالیاتی بمدت 20 سال از تاریخ بهره برداری برای کلیه فعالیت های اقتصادی، امکان سرمایه گذاری خارجی به هر میزان و به عبارتی تا صددرصد میزان سرمایه گذاری، آزادی ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از آن، حمایت و ضمانت سرمایه های خارج، لغو روادید و سهولت در صدور مجوز ورود اقامت اتباع خارجی، قوانین و مقررات تسهیل شده درباره روابط کار، اشتغال و تامین اجتماعی، امکان انتقال بخشی از کالای تولید شده به سرزمین اصلی بدون پرداخت حقوق گمرکی، عدم پرداخت حقوق گمرکی در مورد واردات کالا از خارج به داخل منطقه و از منطقه به خارج کشور، بهره گیری از نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر در تمامی سطوح مهارت و حرفه های متفاوت‌، بهره گیری از مواد اولیه نفت و گاز به عنوان مواد اولیه و سوخت مورد نیاز تمامی فعالیتهای صنعتی، همگی از مزایای منحصربه فرد منطقه آزاد ارس است .
 
وی به مزایای منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: موقعیت ژئواستراتژیک، همسایگی با کشورهای cis، همجواری با بازار 300 میلیونی، قرارگیری در کریدورهای بین المللی حمل و نقل (6 کریدور) و قرار گیری در مسیرجاده ابریشم، نزدیکی به ترکیه به عنوان دروازه اروپا، قابلیت ایجاد ارتباط جاده ای و ریلی بین کشورهای شمالی ایران با حوزه خلیج فارس در کوتاهترین مسیر، وجود رودخانه ارس بعنوان عامل پیوند دهنده طبیعی برخورداری از پشتیبانی مادر شهر تبریز  از مهم ترین مزایای این منطقه است.
 
نریمان مزایای گمرکی  این منطقه را برشمرد و گفت: ثبت سفارش کالا در منطقه و بصورت گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت صورت میگیرد، تخلیه بار توسط نیروی انتخابی صاحب کالا، پس از ترخیص کالا تا 15% از دریافتی سازمان بابت تامین قسمتی از هزینه های صاحب کالا مسترد می گردد، با توافق، ترخیص با ارائه ضمانتنامه بانکی، واگذاری کالا قبل از ترخیص، تفکیک قبض انبار بصورت متولی و بنا به درخواست صاحب کالا، معافیت از مالیات به مدت 20 سال برای فعالان اقتصادی در منطقه، صدور گواهی مبداء، صدور قبض انبار قابل معامله جهت ارائه به بانکها، ساعت کار واحد گمرکی تا 18 بعد از ظهر هر روز تعیین و تا پایان آخرین بارگیری خواهد بود، تخلیه بار با هماهنگی های قبلی در روزهای تعطیلی انجام میشود.
 
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: در کنار زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری که نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری دارد، عوامل دیگری نیز می‌تواند به ازدیاد سرمایه‌گذاری، مخصوصا جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند یکی از عمده‌ترین هدف‌های مناطق آزاد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی است؛ اما متأسفانه اطلاعات بسیار اندکی درباره ظرفیت‌های چند‌بعدی ارس در میان کشورهای هدف و همسایه وجود دارد و ما در این راستا در نظر داریم با اقداماتی نظیر ایجاد دفاتر جذب سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف، جذب شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، تعریف مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری به‌خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، معرفی ظرفیت‌های ارس با استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی بین‌المللی و نظارت مستمر بر نحوه پیشبرد طرح‌های سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات آنها در سطوح مختلف، بتوانیم راندمان سرمایه‌گذاری در ارس را به‌ویژه در حوزه‌های های‌تک و صادرات‌محور بهبود ببخشیم. 
 
وی برنامه‌های مناطق آزاد در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و صادرات در شرایط تحریم را اینگونه تشریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری و افزایش تولید در شرایط تحریمی موجود، نیازمند تعریف روندهای جدید و بدیع در حوزه مبادلات مالی بین‌المللی هستیم؛ حوزه‌ای که تحت شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ بشر قرار دارد که حتی برای نقل‌و‌انتقال مواد دارویی و بهداشتی در بحران کرونا مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. در قانون مناطق آزاد امکانات خوبی برای ایجاد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی وجود دارد که این شرایط در سرزمین اصلی نیست؛ اما متأسفانه به دلایل زیادی که عموما هم منطقی نیستند، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. بااین‌حال ما قصد داریم تا حد توان مباحثی همچون توسعه خدمات و مؤسسات مالی را از طریق تأسیس بانک آفشور، بهره‌برداری از ظرفیت بانک و بیمه سیستم بانکی کشورهای همسایه به‌خصوص ارمنستان در منطقه آزاد مغری تحت سیستم تبادلات مالی اتحادیه اوراسیا، جلب همکاری شرکت‌های بین‌المللی بیمه، ابزارهای نوین مالی، راه‌اندازی بورس اوراق بهادار و خدمات عرصه سکوک را پیگیری کنیم تا به این طریق بتوانیم سیستم بانکی – بین‌المللی ارس را توسعه دهیم. 
 
وی گفت: در دوره شیوع کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مشاهده کردیم، کشور از نظر زیرساختی به مرحله‌ای رسیده است که بتواند از طریق روش‌های مختلفی مثل پنجره واحد، دورکاری و الکترونیکی‌کردن بسیاری از فرایندها از حجم مراجعه مردم و صاحبان مشاغل به بخش‌های اداری و حاکمیتی بکاهد و درعین‌حال، با اجرای این سیاست، سلامت اداری و سرعت انجام امورات را نیز ارتقا دهد. منطقه آزاد ارس نیز در راستای تسهیل و اصلاح فرایندهای سازمانی با تمرکز بر الکترونیکی‌کردن این فرایندها در تلاش است ضمن کاهش بوروکراسی زاید اداری و افزایش بهره‌وری، سلامت اداری خود را هم در پساکرونا بهبود دهد و در این راستا در نظر داریم سامانه‌های زیرساخت‌های اطلاعات مکانی و سیستم پنجره واحد را با جدیت در ارس فعال کنیم و شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اداری سازمان را هم مورد بازنگری قرار دهیم. 
 
نریمان ادامه داد: به‌خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ذاتی ارس بسترسازی برای تسهیل صادرات است، در این زمینه هم قصد داریم فرایند صدور گواهی مبدأ متحد‌الشکل حوزه اوراسیا را در زون نوردوز با همکاری نهادهای ذی‌ربط اجرا کنیم. همچنین از دیگر اقدامات ما در این حوزه، بهینه‌سازی سامانه جامع گمرکی، حذف عوارض و هزینه‌های کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی از مرز نوردوز و تسهیل روند واردات کالاهای واسطه‌ای، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد اولیه بدون ثبت سفارش با هدف افزایش صادرات مجدداست. 
 
مدیرعامل منطقه آزاد ارس تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد ارس در دوره پساکرونا برای سهل‌کردن بسترهای نهادی و قانونی برای فعالیت اقتصادی می‌خواهد مجدانه برای پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه ذیل ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه و اجرای بند 11 راهبرد اقتصاد مقاومتی مبنی‌بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد متمرکز شود. در این راستا تلاش می‌کنیم موضوع فعالیت گمرک ایران در داخل محدوده منطقه آزاد ارس بر اساس قوانین منطقه آزاد را با مسئولان مرتبط مذاکره کنیم و همچنین اختیارات مربوط به اداره قرنطینه به مدیریت کشاورزی سازمان تفویض شود. همه این اقدامات در راستای حمایت از تولید و صادرات انجام می‌گیرد و حتی ما می‌خواهیم به‌زودی فرایندهای مربوط به خرید مواد اولیه از بورس و تسهیلات رونق تولید برای بنگاه‌های صنعتی و تولیدی ارس را از طریق سامانه سیفام در ارس اجرا کنیم. 
 
نریمان اظهار کرد: در مناطق آزاد اقتصاد از یک فضای محدود به سمت یک فضای باز سوق داده می‌شود و از این رو مناطق آزاد می‌توانند نقش کلیدی و با اهمیت برای ورود به بازارهای بین‌المللی داشته باشند. از طرفی دیگردر شرایط تحریم مراودات تجاری در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی از سهولت بیشتری برخورداربوده و ریسک‌پذیری در این مناطق کمتر است؛ مشروط به اینکه الزامات این حوزه را درک کرده باشیم.
 
وی افزود: معمولاً رویکرد مناطق آزاد یک رویکرد بین‌المللی است و از آنجایی که سرمایه‌گذاری در این مناطق در ۳ صورت خارجی، داخلی و مشارکتی صورت می‌گیرد در نتیجه در صورتی که یک منطقه آزاد در حوزه بین‌المللی قوی ظاهر شود، می‌تواند سهم بیشتری از سرمایه خارجی را کسب کند.
 
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 49 پروانه اشتغال و اقامت برای اتباع خارجی در ارس صادر شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه آن در سال 97 برابر با  24 پروانه می باشد و رشدی برابر با 104 درصد داشته است که این نشان می دهد ارس در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی موفق بوده است. چرا که  بر خلاف سال های قبل که پروانه های اشتغال برای متقاضیان فعال در زمینه تولید و بازرگانی نیز صادر می شد، از ابتدای سال 98 تمامی پروانه های  اقامت و اشتغال صرفا به آن دسته از خارجیان که در زمینه تولید فعالیت می کنند صادر گردیده است. بیشترین تعداد پروانه های صادر شده برای سرمایه گذارانی از ترکیه و آذربایجان می باشد و  از 49 پروانه اقامت و اشتغال صادر شده، علاوه بر کشورهای ترکیه و گرجستان شامل سرمایه گذارانی از کشورهای  چین، روسیه، کره جنوبی نیز می باشد.
 
خبرنگار: صفورا طالب زاده
 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha