شهردار سیریک عنوان کرد:

منطقه آزاد گردشگری سیریک کانون تحول اقتصادی در سواحل مکران

شهردار سیریک گفت: ایجاد نخستین منطقه آزاد گردشگری در سواحل مکران سبب ارتقای ظرفیت‌های توسعه‌ای و جدی‌گرفته شدن موضوع اقتصادی مبتنی بر گردشگری در شرق هرمزگان خواهد شد.

 به گزارش رویداد اقتصادی به نقل از فارس؛ عادل کمالی در بندرعباس اظهار کرد: ایجاد مناطق آزاد گردشگری در کشور بخصوص در اولین نمونه آن در شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان می‌تواند تجربه خوبی برای رقم زدن تحولی بزرگ با محوریت موضوع گردشگری در سواحل مکران باشد و کشورمان نیز وارد مجموعه‌ای از کشورهایی شود که با ایجاد مناطق آزاد گردشگری به دنبال شتاب دادن اقتصاد خود در این بخش هستند. 

بخشی از سخنان شهردار سیریک را در ادامه می‌خوانید:

حدود یک سال پیش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری سفری به منطقه سیریک در شرق استان هرمزگان داشت و بسیاری از ظرفیت‌های خدادادی و طبیعی منطقه را از نزدیک مشاهده کرده و کلید ایجاد یک منطقه آزاد گردشگری در سواحل مکران در محدوده شهرستان سیریک زده شد.

بدنبال رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ما در قالب شهرداری سیریک مشاور ویژه‌ای نیز برای تدوین طرح دقیقی در این زمینه انتخاب و طرح آن اکنون نهایی شده است.

این طرح باید در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به طور دقیق بررسی و نهایی و از آن جا به دولت رفته و در نهایت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

کشورهای مختلفی از ظرفیتی به نام مناطق آزاد گردشگری بهره برده‌اند و توانسته‌اند سالانه مسافر خارجی بسیاری را جذب مناطق گردشگری خود کنند و حجم سرمایه‌گذاری بالایی را نیز در این مناطق آزاد گردشگری متمرکز کنند.

سیریک در سواحل مکران همچون الماسی می‌درخشد. خور آذینی در این شهرستان تنها رویش‌گاه چندل است و زیبایی‌های منحصربفردی در فصول مختلف سال در این خور زیبا جلوه‌گری می‌کند که معرفی آن می‌تواند سالانه هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جلب کند.

طلوع زیبای سیریک از کوه تا غروب صفر درجه بر بستر دریا یکی دیگر از زیبایی‌های کم‌نظیر سیریک در سواحل مکران است که تنها تمرکز بر همین نعمت خدادادی می‌تواند بستری برای توسعه گردشگری در شرق هرمزگان باشد.

کوه‌های مینیاتوری، خورهای طبیعی بکر، گل‌فشان‌های طبیعی و متنوع، مرکز خرید میشی، تالاب بین‌المللی و خانه‌های بوم‌گردی از دیگر جاذبه‌های منطقه سیریک در سواحل مکران است که در صورت هدایت سرمایه‌گذاری‌های ملی به این ظرفیت‌ها، می‌توان افق بسیار روشنی را برای آینده سواحل مکران در حوزه گردشگری متصور بود.

ما اگر بدنبال توسعه سواحل مکران هستیم، باید این توسعه را همه‌جانبه ببینیم و چون منطقه مکران سالیان سال است که مورد عرضه و ارائه قرار نگرفته لذا ظرفیت‌های گردشگری آن می‌تواند تأثیر مستقیمی در رشد آن و تحقق نگاه ملی به توسعه سواحل مکران داشته باشد.

اکنون تنها هتل کپری استان هرمزگان در سیریک فعال است و هتل سنتی ویژه‌ای نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است و یک هتل آپارتمان 70 تخته نیز در حال ارائه خدمات به گردشگران است و مهم‌ترین مسأله در این زمینه، معرفی، ارائه و عرضه ظرفیت‌ها در ابعاد ملی به منطقه سیریک است که بتواند سبب رقم خوردن اتفاقات بزرگ برای آینده سواحل مکران باشد.

توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی اگرچه یکی از راه‌های توسعه سواحل مکران است اما توسعه گردشگری در این منطقه زود‌بازده‌تر، پرثمرتر و اشتغال در آن بیشتر است و لذا باید به موازات توسعه صنعتی سواحل مکران، تلاش کنیم تا توسعه اجتماعی و فرهنگی آن نیز مورد غفلت قرار نگیرد.

از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انتظار داریم تا سرعت بیشتری به طرح «ایجاد منطقه آزاد گردشگردی سیریک» داده و دولت نیز این طرح را سریع‌تر تصویب و به مجلس ارائه کند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، این اتفاق بزرگ را سریع‌تر عملی کنیم.

یک پهنه گردشگری به وسعت 50 هکتار نیز اکنون مصوب شده که کار تفکیک آن نیز انجام و برای کاربری‌هایی نظیر بازار، هتل، بازارچه، بازی‌های آبی، بازی‌های ساحلی و به طور کلی یک مجموعه توریست پذیر در نظر گرفته شده است.

شهرداری نیز با تصویب شورای شهر، تخفیفات بسیار خوبی برای ساخت و سازهای گردشگری در نظر گرفته است که بتواند مشوق در این زمینه باشد

 

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha